bóle głowy leczenie kamień

Bóle głowy leczenie Kamień

Bóle głowy to bardzo częsta dolegliwość, z którą zmaga się coraz więcej pacjentów. Aktualnie wyróżnia się około 300 różnych typów bólu głowy i ich przyczyn.  Można podzielić je na pierwotne i wtórne. Pierwotne to bóle głowy pochodzenia napięciowego (ok.75% przypadków), pochodzenia naczyniowego (ok.23% przypadków) oraz neurogenne (ok. 1%). Wtórne wlicza się w około 1% przypadków.

Rodzaje bólów głowy

Bóle głowy napięciowe

Bóle o charakterze napięciowym są częste, występują w godzinach popołudniowych/wieczornych i trwają od kilkudziesięciu minut do nawet paru godzin. Ból głowy głównie lokalizuje się w skroniach, czole, potylicy, czy szyi. Ma on charakter często tępy i ściskający. Może również mieć miejsce ograniczenie ruchomości w odcinku szyjnym kręgosłupa. Ten charakter bólów głowy często pogłębia stres, duży wysiłek fizyczny, czy długotrwale utrzymywana pozycja statyczna. Ich przyczyną  są m.in. przeciążenia tkanek miękkich, stres, dysfunkcje układu oddechowego, czy schorzenia układu ruchu.

Bóle głowy naczyniowe

Bóle o charakterze naczyniowym to zazwyczaj bóle migrenowe. Występują one rzadziej i zazwyczaj trwają od kilku godzin do nawet kilku dni. Ból tego typu ma charakter tętniący i ostry. Mogą mu również towarzyszyć wymioty, nudności, światłowstręt czy wrażliwość na dźwięki. Boli zazwyczaj połowa głowy, lub dolegliwości te mogą promieniować do innych części głowy, lub szyi. Przyczyną mogą być zaburzenia układu trawiennego, endokrynnego, sercowo-naczyniowego, nietolerancje pokarmowe lub nawet zaburzenia rytmu dobowego.

Bóle głowy neuropatyczne

Bóle o charakterze neuropatycznym to najczęściej bóle dość nieprzyjemne, „strzelające” lub piekące. Towarzyszą im drętwienia bądź uczucie przeszywającego „prądu” wzdłuż przebiegu nerwów. Są to zazwyczaj krótkie i intensywne ataki, określane przez pacjentów jako bóle o bardzo silnym charakterze. Ich przyczyną może być ucisk na struktury układu nerwowego bądź stałego ich uszkodzenia (np. w przebiegu cukrzycy, infekcji) oraz ponadto duże napięcie mięśniowe.

Bóle głowy wtórne

Ból o charakterze wtórnym rozwija się często na przestrzeni godzin lub nawet tygodni. Występuje on w wyniku innych zdarzeń np. wypadków komunikacyjnych, urazów głowy, czy chorób neurologicznych. Ma on predyspozycje do utrzymywania się na jednym poziomie lub wzrastania. Mogą mu towarzyszyć zaburzenia równowagi, utrata świadomości, zaburzenia wzroku, czy słuchu. Dlatego też wymaga on konsultacji lekarskiej, bądź udania się na SOR.

Leczenie rehabilitacyjne bólu głowy

Niestety większość pacjentów wybiera leczenie farmakologiczne bólów głowy, co wywiera niekorzystny wpływ na organizm i jest tylko tymczasową pomocą w uśmierzeniu bólu. Wizyta w gabinecie fizjoterapeuty jest bezpieczniejszą i bardziej skuteczną formą terapii. Dobrana indywidualna terapia w wielu przypadkach pomaga pozbyć się problemu. Wykorzystuje się do tego takie formy terapii jak: masaż klasyczny, masaż odcinka szyjnego kręgosłupa, rozluźnianie mięśniowo-powięziowe, masaż tkanek głębokich, kinezyterapię (czyli leczenie ruchem), specjalistyczne ćwiczenia oddechowe czy relaksacyjne, lub niektóre zabiegi z zakresu fizykoterapii.