fizjoterapia

Fizjoterapia – sposób na powrót do pełnej sprawności

Fizjoterapia jest nierozłączną częścią podstawowego leczenia, która ma na celu poprawę lub powrót do pełnej sprawności osób, które na skutek wad wrodzonych, chorób, różnego typu urazów, lub podeszłego wieku doznają różnorodnych ograniczeń zarówno ruchowych jak i funkcjonalnych. Zadanie realizowane przez fizjoterapię w przebiegu leczenia to badanie pacjenta oraz ocena jego stanu funkcjonalnego.

centrum medyczne kamieńBadanie diagnostyczne polega na:

– uzyskaniu informacji z wywiadu,
– wykonaniu pomiarów obwodów, długości,
– określeniu zakresu ruchów w stawach,
– badaniu odruchów,
– ocenie siły mięśni,
– wykonaniu testów wydolnościowych i czynnościowych,
– ustaleniu badania fizjoterapeutycznego,
– określeniu zakresu ruchów w stawach,
– określeniu bliższych oraz dalszych celów terapii, metod i technik,
– realizacji działań fizjoterapeutycznych,
– ocenie efektów terapii.

Pamiętajmy, że fizjoterapia ma wpływ też na układ krwionośny. Zalecana jest zarówno przed jak i po operacjach kardiologicznych, także w chorobie wieńcowej, nadciśnieniu, czy zakrzepowo-zarostowym zapaleniu naczyń. Osoby unieruchomione, o małej aktywności ruchowej powinny korzystać z fizjoterapii (ćwiczenia oddechowe, oklepywanie).

Rodzaje zabiegów fizjoterapeutycznych

Jako elementy fizjoterapii można wyróżnić:

– Kinezyterapię inaczej leczenie ruchem czy też rehabilitacja ruchowa. Jej bazą są ćwiczenia fizyczne które mają charakter leczniczy, czyli tzw. gimnastyka lecznicza. Podstawowym celem kinezyterapii jest doprowadzenie do jak największej sprawności pacjenta. Kinezyterapia znajduje zastosowanie w szczególności w rehabilitacji osób ze schorzeniami i dysfunkcjami narządów ruchu, bólami mięśni, wadami postawy, bólami mięśni, stawów, krzyża i kręgosłupa.

– Fizykoterapię to rodzaj rehabilitacji medycznej, który ma na celu oddziaływanie na pacjenta bodźcami fizycznymi. Celem fizykoterapii jest przede wszystkim usprawnienie mięśni po różnego typu urazach (zwichnięciach, złamaniach). Pozwala także na uśmierzenie bólu, co wiąże się z poprawą komfortu życia w schorzeniach przewlekłych.

– Masaż leczniczy jest to działanie, które świadomie stosuje się w celu leczenia chorób, zminimalizowania nasilenia objawów chorobowych bądź zapobiegania chorobom. Masaż leczniczy ma także zastosowanie w kosmetyce, sporcie, czy relaksacji. Poprzez masaż uzyskuje się, np. zwiększenie masy mięśniowej, wygładzenie skóry oraz ujędrnienie, a także co jest ważne- odprężenie. Obecnie masaż postrzegany jest, jako działanie harmonizujące funkcje zarówno psychiczne jak i fizyczne.

Terapia manualna jest to proces leczenia, w których to terapeuta wykorzystuje właściwe manipulacje i chwyty, korzysta ze specjalistycznych technik diagnostyczno-leczniczych które są skierowane na wykrywanie oraz leczenie zaburzeń zarówno w obrębie stawów, mięśni, więzadeł, a także wzorców oddechowych i ruchowych. Najczęściej terapię manualną zaleca się w przypadku zmniejszenia jak również ograniczenia zakresu ruchu. Także w stanach przeciążenia organizmu, stanach nasilonego napięcia mięśni, nerwobólach, zaburzeniach postawy ciała, w kontuzjach sportowych oraz w leczeniu pooperacyjnym.

Największą wartością fizjoterapii jest to, że pomaga pozbyć się uciążliwego i momentami trudnego do zniesienia bólu. Ma to zastosowanie zarówno do pacjentów po urazach, jak i po wypadkach czy też chorobach, np. zwyrodnieniowych czy reumatycznych. Czasami zdarza się, że prawidłowo poprowadzona fizjoterapia daje szanse, aby uniknąć operacji.

W sytuacji osób po wypadkach czy też urazach, pomaga im dużo szybciej wrócić do zdrowia lub gdy doszło do zmian które są nieodwracalne, w takim stopniu wzmocnić zdrowe części ciała, żeby chory mógł – przynajmniej choć w pewnym stopniu odzyskać samodzielność.

W Kinesis również wykonujemy terapię narzędziową tkanek miękkich.

Fizjoterapeuci przyjmujący w Kinesis:

– Dominika Dąbek
– Małgorzata Sadowy