kolka niemowlęca rehabilitacja kamień

Kolka niemowlęca rehabilitacja Kamień

Kolka niemowlęca to napady trudnego do ukojenia płaczu związane z zaburzeniami prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Najczęściej pojawia się u dzieci od 1 do 4 miesiąca życia. Mimo iż nie jest to zaburzenie groźne dla zdrowia malucha, jest niezwykle uciążliwe i powoduje dyskomfort, którego wyrazem jest trudny do ukojenia płacz. O kolce u niemowląt można mówić wtedy, gdy wywoływany nią płacz trwa co najmniej 3 godziny dziennie, pojawia się minimum 3 razy w tygodniu i powraca systematycznie przez okres 3 tygodni.

Kolka niemowlęca objawy występowania

Głównym objawem kolki u niemowląt jest nieustanny płacz wywoływany przyczyną niewiadomego pochodzenia. Maluch jest też wyraźnie rozdrażniony oraz zaniepokojony co utrudnia wyciszenie. Charakterystycznym objawem jest także napinanie brzuszka oraz podkurczanie nóżek. Na twarzy dziecka cierpiącego na kolkę pojawia się grymas oraz zaczerwienienie. Jednocześnie objawom tym nie towarzyszą żadne inne symptomy mogące świadczyć o rozwoju choroby. Nie występuje też gorączka.

Przyczyny powstawania kolki

Bardzo ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, co konkretnie powoduje powstawanie kolek u niemowląt. Za główną przyczynę najczęściej podaje się niedojrzałość motoryczną rozwijającego się dopiero układu pokarmowego. To właśnie zaburzenia trawienia mogą spowodować dyskomfort oraz bolesne skurcze jelit. Inną z przyczyn kolki może być także niewykształcona jeszcze do końca flora bakteryjna układu pokarmowego. W przypadku niektórych dzieci wywołana może być ona także nietolerancją na niektóre składniki pokarmowe.

Leczenie rehabilitacyjne kolki niemowlęcej

Jednym z najskuteczniejszych sposobów leczenia kolki niemowlęcej jest leczenie rehabilitacyjne. Specjalista, wykonując odpowiednie ruchy skutecznie, usunie dysfunkcje, które negatywnie wpływają na układ nerwowy oraz pokarmowy dziecka. Podczas sesji rehabilitacyjnej sprawdzi oraz w razie potrzeby skoryguje nawyki ułożeniowe dziecka. Pozwoli zmniejszyć to np. napięcie kręgosłupa powodujące dolegliwości bólowe.