tendinopatia rzeszów

Tendinopatia Kamień

Tendinopatie są to przewlekłe zespoły bólowe, spowodowane częstym i nawracającym przeciążeniem ścięgien, często prowadzące do stanu zapalnego. Mogą być przyczyną poważnych problemów zdrowotnych zwłaszcza u osób podejmujących aktywność fizyczną zarówno wyczynowo jak i rekreacyjnie. Zwyrodnienia oraz utrudniona regeneracja zachodząca w obrębie ścięgna przyczyniają się do zmniejszenia wytrzymałości i wzrostu ryzyka całkowitego zerwania ścięgna. Podjęcie próby ruchu wywołuje ból. Etiologia oraz mechanizmy związane z powstawaniem i rozwojem tendinopatii są nieznane.

Czynniki i objawy powstawania tendinopatii

Określono czynniki ryzyka rozwoju zapalenia ścięgien. Zaliczamy do nich wiek oraz rodzaj wykonywanej pracy. Wraz z wiekiem zmniejsza się wytrzymałość włókien budujących ścięgno, przez co wzrasta ryzyko uszkodzeń. Jeśli chodzi o wykonywany zawód, to do rozwoju tendinopatii predysponuje osoba, która wykonuje te same czynności w wymuszonych pozycjach i jest obciążona dużym wysiłkiem fizycznym. Biorąc pod uwagę osoby uprawiające sport wyczynowo najbardziej narażone są osoby trenujące koszykówkę, bieganie, tenis ziemny, pływanie oraz golf. Uszkodzenia w obrębie ścięgien możemy podzielić na ostre i przewlekłe.

Uszkodzenie ostre, czyli ze rwanie ścięgna jest uszkodzeniem złożonym. Całkowite przerwanie struktury ścięgna jest poprzedzone zmianami zwyrodnieniowymi, uzależnionymi od czynników wewnętrznych prowadzących do upośledzenia wytrzymałości na rozciąganie oraz wystąpienia dodatkowego bodźca. Uszkodzenie przewlekłe zazwyczaj związane są z częstym przeciążeniem ścięgien i poprzedzone jest zmianami zwyrodnieniowymi w okolicy danego ścięgna.
Reprezentatywnym objawem tendinopatii jest ból zlokalizowany w okolicy ścięgna objętego schorzeniem. Ból występuje przy rozpoczęciu określonej czynności, następnie słabnie podczas aktywności, ale może się nasilić w trakcie dalszego obciążania. Podczas badania można zaobserwować bolesność uciskową, trzeszczenia oraz obrzęk ścięgna.

Rodzaje tendinopatii

• zapalenie ścięgna mięśni stożka rotatorów,
  • łokieć tenisisty,
  • łokieć golfisty, łokieć golfisty,
  • palec trzaskający, palec trzaskający,
  • kolano skoczka, kolano skoczka
  • zapalenie ścięgna Achillesa.zapalenie ścięgna Achillesa.

Tendinopatia - Leczenie

Celem leczenia jest wyeliminowanie bólu, zmniejszenie stanu zapalnego oraz przywrócenie funkcji ścięgna. Ważnym elementem jest rezygnacja z wysiłku fizycznego. W leczeniu zachowawczym stosuje się zabiegi fizykoterapeutyczne, takie jak ultradźwięki z lekiem przeciwzapalnym, jonoforeza, krioterapia, laseroterapia, fala uderzeniowa, a także  kinezyterapia.