asymetria łopatek

Asymetria łopatek Kamień

Łopatki są to parzyste (trójkątne) elementy kostne położone w górnej części pleców, ich symetryczne ustawienie względem siebie oraz jednakowa odległość od kręgosłupa warunkują prawidłowe funkcjonowanie obręczy barkowej, oraz całej kończyny górnej.

Asymetria łopatek zaliczana jest do wad postawy, może ona wynikać z dysbalansu mięśniowego (nierównowagi w napięciu poszczególnych mięśni) i być tylko defektem kosmetycznym niedającym objawów bólowych. Nie mających również wpływu na ustawienie kręgosłupa oraz pozostałych części ciała.

Jednak często asymetria łopatek jest tylko składową związana z inną wadą postawy np. skoliozą.

Asymetria łopatek przyczyny

• dysbalans mięśniowy obręczy barkowej (przykurcz lub osłabienie niektórych mięśni),
  • przyjmowanie nieprawidłowej postawy ciała (garbienie się),
  • skolioza, czyli boczne skrzywienie kręgosłupa, aczkolwiek zazwyczaj przy tej wadzie postawy, wystaje tylko jedna łopatka,
  • wady rozwoje w życiu płodowym związane z deformacjami elementów układu kostno-mięśniowego,
  • plecy okrągłe (hiperkifozę), czyli nadmierne wygięcie odcinka piersiowego kręgosłupa do tyłu,
  • przeciążenia wynikające np. w wykonywanej pracy.

Ten początkowo estetyczny problem jeżeli nie zostanie wcześnie zdiagnozowany i leczony, może z czasem przeobrazić się w niezwykle poważną dolegliwość bólową utrudniającą normalne funkcjonowanie.  Może stać się również przyczyną  przeciążeń i być podłożem dla bardzo wielu kontuzji i urazów.

Leczenie asymetrii łopatek

Wszystkie dysfunkcje łopatki bez względu na ich pierwotną przyczynę powinny być leczone zachowawczo, gdyż takie metody cechują się dużą skutecznością i bezpieczeństwem.

Rehabilitacja opiera się głównie na fizjoterapii czynnościowej i terapii manualnej, korzysta się również z fizykoterapii oraz farmakoterapii. Dodatkowym elementem w procesie leczenia i fizjoterapii jest ograniczenie lub wyeliminowanie czynnika szkodliwego (korekta nieprawidłowej postawy ciała, nieprawidłowe stereotypy ruchowe) mającego wpływ na proces powrotu do zdrowia.